آخرین خبرها
خانه / آمار در کسب و کار / بازار سنجی چیست ؟
پرسش کن، پاسخ بگیر، تحلیل کن
بازار سنجی چیست ؟

بازار سنجی چیست ؟

دانشمند مشهوری به سوال جدی یک خبرنگار این طور پاسخ داد: ” تحقیق را زمانی انجام می دهم که نمی دانم دقیقا چه می کنم”. به عنوان یک کارآفرین و فردی که مصمم است تا کسب و کاری را شروع نماید، بسیار عاقلانه است که به این پاسخ حکیمانه توجه کنیم.

بازارسنجی چیزی فراتر از تجزیه و تحلیل اطلاعات خام است. در واقع فرصتی است تا به بیرون از شرکت تان و همچنین به عواملی که بر موفقیت شما تاثیرگذار هستند، نگاهی بیاندازید. معمولا تحقیق با یک حدس و گمان آغاز می شود، گاهی نیز با حدس و گمانی آگاهانه که بر مبنای مشاهدات، تجربیات و باورهای اجتماعی شما شکل گرفته، شروع می شود. معمولا فرآیند جمع آوری اطلاعات، مطابق با حدس و گمانه ها پیش نمی رود مخصوصا زمانی که نتیجه تحقیق نیز، چیزی غیر از تصورات و حدس و گمانه های ماست.

برخلاف تصور عامه، بازارسنجی به شخص بستگی دارد و این هیچ اشکالی هم ندارد. تصور و بینش شما به عنوان یک کارآفرین، هم به یک فیلتر و هم به یک چارچوب و مبنایی برای بررسی اطلاعات جمع آوری شده، تبدیل می گردد. معمولا یک ایده و یا یک خواسته، آغازگر پروسه بازارسنجی می باشد. سپس ما تحقیق می کنیم تا مشخص نماییم آیا آن ایده، ایده با ارزشی هست یا نه. با طرح سوال، کارمان را آغاز می کنیم. مشتریان و خریداران احتمالی محصولات من چه کسانی هستند؟ بازار هدف من چه اندازه خواهد بود؟ ارزش خاص و مزیت محصولات من چه چیزی خواهد بود؟ رقبای من چه کسانی هستند؟ ایده من تا چه اندازه خاص و منحصر به فرد است؟ چطور می توانم این پیام را به مشتری منتقل کنم؟

بازارسنجی شبیه کار دانشمندی است که سعی دارد با طرح سوال، تجزیه و تحلیل و مشاهده، فرضیه ای را ثابت و یا رد نماید. اما تحقیق، چیزی فراتر از تجزیه و تحلیل اطلاعات است. ” تحقیق” یعنی اراده و خواست شما برای پذیرفتن و اذعان به این موضوع که “من نمی دانم”. در حالی که شما در فرآیند بازاریابی، می خواهید که با استفاده از اطلاعات بدست آمده، درست بودن ایده خود را ثابت نمایید، پذیرفتن و اذعان این که ” نمی دانم” در واقع فرصت و مجالی را به شما می دهد تا بتوانید ایده های خیلی بهتری را کشف نمایید.

تحقیقات اولیه، پرهزینه اند اما “لس براون” نویسنده و سخنور اهل دیترویت، روشی را برای جمع آوری اطلاعات پیشنهاد می کند که بسیار کم هزینه و قابل استفاده برای همه می باشد. این روش TTP نامیده می شود. اگر این روش برای تحقیق شما موثر واقع نشد می توانید از روش TTMP استفاده کنید. TTP فرم کوتاه شده عبارت “talk to people” می باشد و همینطور TTMP فرم کوتاه شده عبارت “talk to more people” می باشد.

اساتید دانشگاه ها، تحلیلگران صنعت و تجارت، بانکداران، مدیران مجلات و روزنامه ها می توانند اطلاعات بسیار با ارزشی را به شما ارائه نمایند و همینطور می توانند شما را به منابع دیگری ارجاع دهند. تمام آن کاری که شما باید انجام دهید این است که:

۱) هوشمندانه سوال کنید.

۲) قدردان مشارکت و همکاری آنان باشید.

۳) قدردانی خود را ابراز نمایید.

هوشمندانه سوال کردن یعنی قبل از اینکه به این افراد تلفن کنید، فکس بفرستید و یا نامه بنویسید، کاملا آماده باشید.

با اینکه ما در عصر اطلاعات زندگی می کنیم، جمع آوری اطلاعات از مردم و ارائه اطلاعات به مردم، کار پرهزینه و گاهی کار بسیار دشواری است. بنابراین شما می توانید از منابعی برای تحقیق ثانویه استفاده نمایید و این کار، تحقیق تان را کم هزینه می سازد.

تحقیق ثانویه یعنی تجزیه و تحلیل اطلاعاتی که قبلا توسط افراد دیگری جمع آوری شده و حالا به عنوان یک منبع در اختیار شماست.

در پایان باید خاطر نشان کرد که تحقیق یک پروسه است که مانند ابداع و نوآوری باید به طور مداوم و مستمر صورت بگیرد. شاید تعجب آور باشد اما در تحقیق، طرح سوال، چیزی است که از جواب بسیار مهمتر می باشد

محمد بدلی

درباره‌ی مدیر آمار.ir

مدیر آمار.ir

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

بالا

© 2005-2015 کپی رایت توسط : آمار.ir - (کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط و متعلق به این سایت است.) برداشت مطالب فقط با اجازه و ذکر منبع امکان پذیر است .