آخرین خبرها
خانه / پژوهش / کاربران اینترنت
پرسش کن، پاسخ بگیر، تحلیل کن
کاربران اینترنت

کاربران اینترنت

طبق گزارشى که سایت internetworldstates.com در فوریه ۲۰۰۵ منتشر کرده است آمار کاربران اینترنت در خاورمیانه نزدیک به ۵/۱۷ میلیون نفر است و ایران با ۸/۴ میلیون نفر کاربر رتبه اول را در خاورمیانه داراست (۷/۲۷ درصد). همین گزارش حاکى است که آمار کاربران ایرانى نسبت به دسامبر ۲۰۰۰ بالغ بر ۱۸۲۰ درصد رشد داشته است.
آمارهاى داخلى عددى بیش از ۷ میلیون کاربر را نشان مى¦nbsp;دهد اما آیا مى¦nbsp;توان به آنها استناد کرد؟ متاسفانه در …

امروزه تحلیل رفتار کاربران که در سایت ها و موتورهاى جست وجوگر حضور مى یابند بسیار مورد توجه است تا آنجا که سایت ها و شرکت هاى بزرگى تنها به ارزیابى رفتار کاربران مى پردازند و نتایج مطالعات خود را در اختیار شرکت ها و سازمان هاى دیگر قرار مى دهند.

نتایج یک نمونه مطالعه انجام شده توسط موسسه نیلسن نت ریتینگ در ادامه ذکر مى شود تا اهمیت اینگونه آمار و اطلاعات بیشتر روشن شود. این مطالعه در نوامبر ۲۰۰۴ بر روى کاربران خانگى انجام شده است.
• هر کاربر به طور متوسط در ماه ۳۰ بار در اینترنت حضور داشته است.
• هر کاربر به طور متوسط در ماه ۶۰ سایت مختلف را دیده است.
• هر کاربر به طور متوسط در ماه ۱۰۵۰ صفحه را دیده است.
• هر کاربر به طور متوسط در ماه در هر بار حضور در اینترنت ۳۵ صفحه را بازدید کرده است.
• کامپیوتر کاربر در ماه به طور متوسط ۵/۱۵ ساعت به اینترنت اتصال داشته است.
• در هر نشست هر کاربر به طور متوسط ۵۱ دقیقه در اینترنت حضور داشته است.
• مدت زمان مشاهده هر صفحه ۴۵ ثانیه بوده است.حال با استناد به این گزارش مى توان محتواى صفحات را به گونه اى تنظیم کرد که در زمان متوسط ۴۵ ثانیه قابل خواندن باشند. آیا این دستاورد کوچکى است؟
• از کاربران ایرانى چه خبر
طبق گزارشى که سایت internetworldstates.com در فوریه ۲۰۰۵ منتشر کرده است آمار کاربران اینترنت در خاورمیانه نزدیک به ۵/۱۷ میلیون نفر است و ایران با ۸/۴ میلیون نفر کاربر رتبه اول را در خاورمیانه داراست (۷/۲۷ درصد). همین گزارش حاکى است که آمار کاربران ایرانى نسبت به دسامبر ۲۰۰۰ بالغ بر ۱۸۲۰ درصد رشد داشته است.
آمارهاى داخلى عددى بیش از ۷ میلیون کاربر را نشان مى دهد اما آیا مى توان به آنها استناد کرد؟ متاسفانه در حال حاضر هیچ سایت و شرکتى که رفتار جامعه کاربران ایرانى را تحلیل و ارزیابى کند، وجود ندارد. هر چند که گهگاه آمارى جسته و گریخته منتشر مى شود اما این آمار به دلیل آنکه توضیحى از روش کار و معیار هاى مدنظر ارائه نمى دهند، چندان قابل استناد نیستند. نمونه اخیر آن ادعاى ۷۷ درصدى تولید محتواى فارسى از سوى پرشین بلاگ بود که هیچگاه دلیلى قانع کننده نیز براى آن ارائه نشد.
چنانچه مطالعات و ارزیابى هاى معتبرى از رفتار کاربران ایرانى صورت پذیرد، مى توان امید داشت که استفاده از نتایج آن تاثیر خود را در برنامه ریزى هاى خرد و کلان نشان دهد. آیا واقعى بودن چنین اطلاعات و آمارى نمى توانست در انتخابات ریاست جمهورى آینده نقش داشته باشد؟
حال که در داخل کشور مرجعى براى مطالعه رفتار کاربران وجود ندارد، چه باید کرد؟ با نبود چنین مراجعى هنوز هم تحلیل رفتار کاربران امکان پذیر است. به عبارت دیگر مى توان از ابزار موجود و مخصوصاً آمار موتورهاى جست وجوگر و سایت هاى فعال ایرانى استفاده کرد و تا حدودى مسیر حرکت و تمایلات کاربران ایرانى را شناسایى کرد.در ادامه آمارى از رفتار کاربران ایرانى با تکیه بر مطالعات قبلى مولف و مطالعه انجام شده در ابتداى اسفند ماه ۱۳۸۳ ارائه مى شود. بنا براین در حد یک گزارش غیررسمى مى توانید به این نتایج استناد کنید. برخى نتایج ممکن است واضح و بدیهى باشد و این مطالعه نیز آنها را تایید کرده است.
گروه کاربران ایرانى عمدتاً جوان، کم تجربه، مذکر و مجرد هستند. نگاهى به کلمات جست وجو شده کاربران در موتورهاى جست وجوگر گوگل، اورچر و پارسیک و همین طور آمار سایت هاى پربیننده فعلى ایرانى به خوبى این موضوع را تایید مى کند. در چند سال اخیر همواره کلمات پورنو در لیست مهمترین کلمات جست وجو شده کاربران ایرانى بوده اند. تعدد بسیار این کلمات ضمن آنکه به جوان بودن کاربران اشاره دارد نوعى انقلاب در رفتارها به دلیل آزادى در دسترسى به اطلاعات را نیز نشان مى دهد.
در حالى که در کشورهایى نظیر آمریکا، کانادا و انگلیس موضوعاتى همچون نقشه آن کشورها، کاریابى، بانک ها، سازمان ها و ادارات دولتى، پرچم و… بیشتر جست وجو شده است اما در ایران اوضاع به گونه اى دیگر است. قرار گرفتن عباراتى نظیر music ، chatو کلمات پورنو در صدر کلمات جست وجو شده دغدغه کاربران ایرانى را به گونه اى دیگر نشان مى دهد. این کلمات همچنین نشان مى دهند که بیشتر وقت کاربران ایرانى در سایت هاى گروه تفریح و سرگرمى سپرى مى شود و بسیارى از آ نها جزء سایت هاى زرد هستند. شناسایى این سایت ها نیز چندان مشکل نیست: سایت هایى پر از لینک در صفحه ورودى که لینک ها در چندین فریم مختلف دسته بندى شده اند و لینک هاى آنها تماماً در صفحه اى جدید باز مى شوند.
با این اوصاف رایج نبودن کارت هاى اعتبارى در بین کاربران ایرانى را باید به فال نیک گرفت. زیرا در صورتى که کاربران امکان پرداخت آن لاین مى داشتند حتماً مبالغ هنگفتى ارز بابت عضویت در سایت هاى مرتبط با موضوعات مورد علاقه کاربران (عمدتاً تفریح و سرگرمى) از کشور خارج مى شد.چه آمار کلمات انگلیسى جست وجو شده و چه آمار کلمات فارسى جست وجو شده، بررسى شود نتایج اشاره شده به دست مى آید.
• نتایج دیگر
• برخى از موضوعات پرطرفدار کاربران ایرانى به غیر از موارد پورنو، اخبار ایران، تاریخ ایران، نقشه ایران، زنان ایران، انقلاب اسلامى ایران و سینماى ایران بوده است.
• عموماً اکثر کاربران در حال حاضر مشکلى در دیدن صفحات فارسى ندارند. اما چرا عبارت «فونت فارسى» همچنان جست وجو مى شود؟ شاید به دلیل وجود سایت هایى است که در خارج از کشور طراحى شده اند و یا بعضاً برخى سایت هاى قدیمى دولتى که همچنان نیاز به نصب فونتى خاص دارند. البته دلایل دیگرى نیز مى توان براى آن ذکر کرد.
• «گوگل فارسى» نیز یکى از کلمات جست وجو شده پرطرفدار است. جست وجوى این عبارت به خوبى نشان مى دهد که کاربران ایرانى با تکنیک هاى جست وجو و موتورهاى جست وجوگر به خوبى آشنا نیستند زیرا مى دانیم که مى توانیم در گوگل حال به هر زبانى که هست، فارسى بنویسیم و فارسى جست وجو کنیم.
• «سایت»، «سایت فارسى»، «سایت ایرانى»: به نظر مى رسد که کاربران هنوز یاد نگرفته اند براى پیدا کردن یک سایت فارسى در زمینه مورد علاقه خود، جست وجو کردن عبارات فوق بى فایده است. زیرا یک سایت فارسى معمولاً عنوان نمى کند که ما یک «سایت فارسى» هستیم، همین که محتواى آن فارسى باشد خود دلالت بر همه چیز مى کند.بدین جهت نوشتم که معمولاً متاسفانه «سایت هاى زرد» و «چیپى» پیدا مى شوند که اینگونه خود را معرفى مى کنند. استفاده از عباراتى نظیر بهترین، اولین، بزرگترین، برترین و چه بسا «اولین ترین» نزد آنها رایج است.به این لیست عبارت هاى «بهترین سایت فارسى، سایت هاى فارسى، سایت هاى ایرانى، جوک فارسى، جک فارسى، نوشته هاى فارسى، وبلاگ فارسى و …» را هم اضافه نمایید. البته به دلیل تازه کار بودن بیشتر کاربران تا حدودى همه موارد فوق را مى توان توجیه کرد.
• مهمترین مراکز و سازمان هاى جست وجو شده، موارد زیر بوده اند: بانک ملى ایران، شرکت مخابرات ایران، مرکز آمار ایران، کتابخانه ملى ایران، بانک مرکزى ایران، سازمان سنجش، سازمان مدیریت و برنامه ریزى، سازمان مدیریت صنعتى، سازمان گسترش، سازمان برنامه و بودجه، سازمان ثبت احوال، سازمان هواشناسى، سازمان ملى جوانان و سازمان تامین اجتماعى.
تحلیل: جست وجوى نام این ادارات و سازمان ها به فعالیت هاى آنها بستگى دارد و در پاره اى از زمان ها مردم نیاز بیشترى به برخى از آنها خواهند داشت که طبیعتاً در میزان جست وجوها نیز تاثیر دارد. از سوى دیگر باید گفت که ادارات و سازمان ها در بازاریابى الکترونیک ضعیف عمل کرده اند و نتوانسته اند نام سایت خود را در حافظه مخاطبان خود قرار دهند تا آنها مجبور نباشند براى هر بار مراجعه به سایت ابتدا آدرس آن را بیابند. این وضعیت درباره دانشگاه هاى کشور هم صادق است، خصوصاً دانشگاه آزاد. دانشگاه هایى که بیشتر نامشان جست وجو شده اند عبارتند از: دانشگاه آزاد، دانشگاه تهران، دانشگاه پیام نور، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه مجازى، دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه اصفهان.
مهمترین مقوله هاى آموزشى مورد توجه: آموزش زبان انگلیسى، PHP، ASP، فلش، سکس، جنسى، فتوشاپ، شبکه، کامپیوتر و اینترنت.
• عبارت هاى مرتبط با زنان بسیار بیشتر از عبارت هاى مرتبط با مردان جست وجو شده است و در میان عبارت هاى مرتبط با زنان عبارت هایى نظیر: زنان خیابانى، حقوق زنان، شناى زنان، ورزش زنان، بارورى زنان، اشتغال زنان و مدل لباس زنان نیز به چشم مى خورد. اغلب عبارات دیگر شامل پورنو است!
• در بین امامان معصوم امام زمان، امام حسین و امام رضا بیشتر از بقیه جست وجو شده است. جست وجوى عبارت «امام عادل» نیز در نوع خود جالب توجه است.
• در بین اسامى افراد که نام آنها داراى محمد، على، رضا، حسین و مهدى بوده اند، نام هاى زیر بیشتر مورد توجه بوده اند (نام معصومین لیست نشده است): محمد اصفهانى، محمدرضا گلزار، محمدرضا شجریان، حسین رضازاده، رضا پهلوى، رضا شاه، دکتر على شریعتى، على دایى، على کریمى و مهدى اخوان ثالث.
• در بین روزنامه ها، روزنامه هاى ایران، شرق و جام جم بیشتر جست وجو شده اند. این جست وجوها علاوه بر اینکه به نوعى محبوبیت این روزنامه ها را نشان مى دهد، همین طور بیان مى کند که کاربران نتوانسته اند نام این روزنامه ها را حدس بزنند. مثلاً نام روزنامه همشهرى به راحتى حدس زده مى شود و نام آن نیز کمتر جست وجو شده است.
• اخبار ایران، اخبار روز، اخبار ورزشى و اخبار فارسى بیشتر مد نظر کاربران بوده است.
• از میان افرادى که داراى «پور» و «زاده» در نام فامیلى خود هستند، کویتى پور و رضازاده بیشتر جست وجو شده اند.
• مهمترین روز مورد توجه، روز زن بوده است.
• بازیگران مورد توجه سینما هدیه تهرانى و محمدرضا گلزار بوده اند.
این بررسى به کمک آمار ارائه شده توسط موتورهاى جست وجوگر اورچر و گوگل انجام شده است. هر چند که نمى توان آن را عمومیت داد، اما در حد یک مطالعه و گزارش غیررسمى با توجه به سابقه مولف، نتایج آن معتبر است.در نگاه کلى باید عنوان کرد که جامعه کاربران ایرانى به دلیل جوان بودن و شرایط اجتماعى جوانان آن به نوعى از افکار پریشان کاربران خود رنج مى برد و وقت و انرژى بسیارى از افراد در سایت هاى موسوم به سایت هاى زرد سپرى مى شود. یکى از دلایل اصلى رشد قارچ گونه سایت هایى از این دست نیز به دلیل استقبالى است که از آنها مى شود.

از روزنامه شرق

http://www.sharghnewspaper.com

درباره‌ی مدیر آمار.ir

مدیر آمار.ir

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

بالا

© 2005-2015 کپی رایت توسط : آمار.ir - (کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط و متعلق به این سایت است.) برداشت مطالب فقط با اجازه و ذکر منبع امکان پذیر است .