آماربه طور وسیعی در نظر سنجیها از افراد وآزمونهای روانشناسی به کار می رود.
تهیه پرسشنامه ها وتحلیل نتایج حاصل از آنها یکی از فعالیتهای عمده آماری است.
برای بررسی میزان رضایت کارکنان یک شرکت از مدیریت آن پرسشنامه ای مشتمل بر۲۰ سئوال تدارک دیده شده است که در آن نظر کارکنان در مورد حقوق,محیط کار,ساعت کار,رفتارمدیران ,صلاحیت مدیران و… پرسش شده است .
با توجه به سئولات پرسشنامه که تعدادی از کارکنان شرکت آن را پرکرده اند, در مورد رضایت کارکنان از مجموعه کاری آنها چه نظری می توان داد؟
هر یک از سئولات چه سهمی در تعریف رضایت خواهند داشت؟
آیا رضایت کارکنان بخشهای مختلف متفاوت است؟
آیا جنبه های مختلف رضایت شغلی افراد (مالی,محیط کار…) رامی توان از یکدیگر تفکیک کرد ؟