آخرین خبرها
خانه / آمار در سازمان / آمار ثبتی چیست ؟
پرسش کن، پاسخ بگیر، تحلیل کن
آمار ثبتی چیست ؟

آمار ثبتی چیست ؟

آمارهای ثبتی، آمارهایی هستند که از پردازش( طبقه­بندی، مرتب کردن، محاسبات، تلخیص و …) داده­های ثبتی حاصل می شوند. منظور از داده­های ثبتی، داده­هایی هستند که در حین انجام فعالیت­های عینی، واقعی و جاری یک سازمان و با استفاده از فرم­ها، اسناد و مدارک جاری در داخل سازمان ثبت می­شوند.

هر فرم، سند، مدرک و پرونده شامل مجموعه­ای از اقلام اطلاعاتی است. برای مثال، فرم ثبت­نام دانشجو در دانشگاه شامل اقلام اطلاعاتی نظیر نام، نام­خانوادگی، شهرستان محل اخذ دیپلم، معدل دیپلم، محل تولد، نام و شغل پدر و غیره می­باشد. پس از تکمیل فرم ثبت نام، داده های ثتبی تولید می­شوند. چنانچه این نوع داده های ثبتی برای همه دانشجویانی که ثبت نام نموده اند جمع آوری می شود از جمع بندی، دسته بندی و پالایش آنها آمارهای ثبتی تولید خواهد شد.

نظام آمارهای ثبتی

نظام آمارهای ثبتی، نظامی است که داده­های ثبتی تولید شده در حین عملیات روزمره و جاری یک سازمان را به اطلاعات آماری موردنیاز مصرف کنندگان تبدیل کرده و آنها را به­نحو مناسب انتقال دهد.

در این نظام هدف فعالیت­هایی با عنوان ” جمع­آوری آمار” نیست، بلکه فعالیت­های جاری و روزمره سازمان می­باشد. استفاده از فعالیت­های جاری سازمان برای ثبت و انتقال داده­ها  و تولید آمار ثبتی به­منظور تأمین نیاز کاربران اطلاعات از ویژگی­های مهم این نظام است. در این نظام مفهوم آمارهای ثبتی با ثبت آمار یکسان نیست. به­عنوان مثال “بارنامه” برای تولید آمار و اطلاعات تکمیل نمی­شود بلکه مجوزی برای بارگیری، ورود، خروج یا انتقال بار است. همچنین قبض برق، آب، گاز و تلفن برای تولید آمار و اطلاعات صادر نمی­شود بلکه هدف از صدور آن دریافت هزینه های مربوط به تولید و انتقال می­باشد.

درباره‌ی مدیر آمار.ir

مدیر آمار.ir

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

بالا

© 2005-2015 کپی رایت توسط : آمار.ir - (کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط و متعلق به این سایت است.) برداشت مطالب فقط با اجازه و ذکر منبع امکان پذیر است .